Rekenkamerrapporten

Afgerond

Er gaat niets boven Groningen

DATUM BEHANDELING PS: 10 maart 2021            download rapport

Aanbeveling

1. Overweeg of een andere financieringsstructuur meer toereikend is om een solide basis te bieden voor het uitvoeren van het provinciale marketingbeleid.

Reactie van Gedeputeerde Staten

Voortgang opvolging (maatregelen)

Naar aanleiding van onze visie, ambities en opgaven uit de kadernota Visie Vrijetijdseconomie 2021-2030 (verwachting vaststelling door PS februari 2021) zijn wij intern aan het onderzoeken welke wijze van financiering past bij de continuering van het beleid dat wij voor ogen hebben. De conclusies en aanbevelingen van dit rapport helpen ons om de juiste beslissing hierin te kunnen nemen.

Wij hebben op 23 maart 2021 besloten om een structurele subsidierelatie met Marketing Groningen aan te gaan voor in eerste instantie de duur van het eerste uitvoeringsprogramma (2021-2023).
Wij hebben hetUitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 2021-2023 provincie Groningenin juli 2021 vastgesteld.
De aanbeveling is hiermee afgehandeld.

Aanbeveling

2. Ga in overleg met alle betrokken partijen om gezamenlijk een visie op te stellen over hoe de organisatie van de provinciale marketing van het toerisme er op de lange termijn uit zou moeten zien. Zorg daarbij voor een heldere verdeling van rollen, taken en werkzaamheden en maak afspraken over de financiering. Geef hierbij ook aan wat onder veelvuldig gebruikte begrippen zoals informatievoorziening, productontwikkeling en gastheerschap wordt verstaan.

Reactie van Gedeputeerde Staten

Voortgang opvolging (maatregelen)

Bij de opgaven in de nieuwe kadernota Visie Vrijetijdseconomie 2021-2030 is ook de uniforme vermarkting van de provincie een taakstelling. Bij de totstandkoming van het uitvoeringsprogramma zal hier uitgebreid bij stil worden gestaan en zullen uiteraard stappen worden gezet om te komen tot één regionaal marketingplatform waarbij Marketing Groningen in de lead is en als een soort van paraplu-organisaties opereert. Uiteraard is afstemming hierover met de gemeente Groningen als mede-opdrachtgever essentieel.

In juni 2022 hebben de provincie, de gemeenten, Marketing Groningen en alle regiomarketingorganisaties een convenant ondertekend waarin afspraken zijn gemaakt met betrekking tot de regionale digitale ontsluiting. Vanaf dit moment is één regionale website visitgroningen.nl een feit. Alle uitingen van de regio’s zijn in het herkenbare merkenbeeld van Groningen en alle regiomarketingorganisaties werken samen met Marketing Groningen aan een uniforme, herkenbare en kwalitatief goede vermarkting van de provincie Groningen.  
De aanbeveling is hiermee afgehandeld.

Aanbeveling

3. Zet samen met de gemeente Groningen en Marketing Groningen op een rij hoe de financiering van de zogenoemde toeristische basiskosten en organisatiekosten is ingevuld. Neem dit als uitgangspunt om tot een evenwichtige financiering van deze kosten te komen.

Reactie van Gedeputeerde Staten

Voortgang opvolging (maatregelen)

Er zijn inmiddels verkennende gesprekken met de gemeente Groningen. Deze gesprekken gaan over financiering, maar ook over de taak en rol van Marketing Groningen en de prestatie-indicatoren die hierbij horen. De intentie is uitgesproken dat de gemeente Groningen en de provincie hierin gezamenlijk willen optrekken.

Zowel ambtelijk als bestuurlijk is er gesproken over Marketing Groningen en de wijze van financiering. Inmiddels is er structureel overleg tussen de stad, en de provincie én het Akkoord van Groningen over een uniforme vermarkting van de provincie Groningen voor zowel de kenniseconomie als de vrijetijdseconomie. Er zijn op dit moment verkennende gesprekken welke rol Marketing Groningen in de toekomst hierin kan spelen en hoe de samenwerking tussen stad, provincie én Het akkoord van Groningen qua gezamenlijk opdrachtgeverschap eruit zou moet gaan zien. Ook de financiering van het opdrachtgeverschap in deze gezamenlijke merkstrategie is onderwerp van gesprek.
De aanbeveling is hiermee afgehandeld.

Aanbeveling

4. Geef bij het presenteren van ontwikkelingen in de toeristische sector inzicht in wat het effect is van aanpassingen van definities en berekeningsmethoden op veelvuldig gebruikte indicatoren.

Reactie van Gedeputeerde Staten

Voortgang opvolging (maatregelen)

Voor de nieuwe beleidsperiode 2021-2030 zal een nieuwe monitoringssystematiek worden uitgerold. Het inregelen hiervan zal plaatsvinden vanaf 2021. Inzet van deze nieuwe systematiek is om verbanden te kunnen leggen tussen de opgehaalde resultaten en daadwerkelijk beleid bij te kunnen sturen als de uitslagen
niet het beoogde resultaat weergeven. Monitoring moet meer een middel worden in plaats van een doel, het maakt beleid inzichtelijk.

Zoals in onze Visie Vrijetijdseconomie 2021-2030 is vastgelegd, toetsen we ons beleid aan de hand van vier prestatie-indicatoren. Aanpassingen van definities en berekeningsmethoden zijn punt van aandacht en behandelen/vermelden we indien het voorkomt. In het uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 2021-2023 is vastgelegd dat de presentatie van de ontwikkelingen in de vrijetijdseconomie gewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren. We werken aan het presenteren van een nieuwe vrijetijdsmonitor op de Staat van Groningen in de tweede helft van 2023. In deze monitor worden data over de Groningse vrijetijdssector op basis van verschillende beschikbare bronnen gepresenteerd om de ontwikkelingen in de sector te monitoren.
De aanbeveling is hiermee afgehandeld.

Aanbeveling

5. Zorg voor een gezamenlijke visie op het monitoren van ontwikkelingen in de toeristische sector en onderzoek van welke nieuwe databronnen (big data, pintransacties) in de toekomst mogelijk gebruik kan worden gemaakt. Geef hierbij tevens aan hoe de monitoring moet worden georganiseerd en welke kosten hieraan zijn verbonden.

Reactie van Gedeputeerde Staten

Voortgang opvolging (maatregelen)

Voor de nieuwe beleidsperiode 2021-2030 zal een nieuwe monitoringssystematiek worden uitgerold. Het inregelen hiervan zal plaatsvinden vanaf 2021. Inzet van deze nieuwe systematiek is om verbanden te kunnen leggen tussen de opgehaalde resultaten en daadwerkelijk beleid bij te kunnen sturen als de uitslagen
niet het beoogde resultaat weergeven. Monitoring moet meer een middel worden in plaats van een doel, het maakt beleid inzichtelijk.

Zoals in het antwoord bij het hierboven staande punt 4 is aangegeven, wordt gewerkt aan een vrijetijdsmonitor. Hiervoor zijn meerdere aanvullende indicatoren bepaald om de sector te monitoren. Op landelijke schaal vindt afstemming plaats over het monitoren van de ontwikkelingen in de vrijetijdseconomie. Dit gebeurt via de Landelijke Data Alliantie.
Daarnaast zijn we samen met de gemeenten in VGG-verband (Vereniging Groninger Gemeenten) vergevorderd in overleg om te komen tot regionale monitoring die inzichten geeft op gemeenteniveau. Door met de gemeenten samen te werken, houden we de kosten beperkt.
Door samenwerking binnen de provincie, houden we de kosten laag. We zullen vooral uren inzetten van eigen personeel.
De aanbeveling is hiermee afgehandeld.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 12:34:22 met de export van 06/13/2025 12:32:09