4.1. Mobiliteit
Beleidsdoel Publieke mobiliteit
Beleidsdoel Publieke mobiliteit |
---|
Een dekkend netwerk van publieke mobiliteit bestaande uit trein, bus en hubtaxi van voldoende kwaliteit en veiligheid
Indicatoren | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
Klantwaardering regionaal openbaar vervoer waarvoor provincie concessie verleent (trein respectievelijk bus)1) Landelijke waarde | 7,4 7,5 | 7,8 resp. 7,9 7,7 resp. | 7,7 7,7 | n.n.b. | 7,5 | |||
Eigen indicatoren | ||||||||
Reizigersgroei HOV 2) | gelijk aan 2019 | |||||||
Reizigersgroei OV geheel 2) | gelijk aan 2019 | |||||||
- HOV: trein (reizigerskilometers) 3) | 127,7 mln. | 138,7 mln. | 148,9 mln. | n.n.b. | ||||
- HOV: bus (passagiers) 3) | 10,2 mln. | 10,6 mln. | 12,3 mln. | n.n.b. | ||||
- Overig OV (GD en KLOV) | 9,7 mln. | 10,3 mln. | 11,9 mln. | n.n.b. | ||||
Punctualiteit trein en bus: | ||||||||
- Percentage treinen dat maximaal binnen 180 seconden (3 minuten) aankomt op de eindbestemming en hoofdstation Groningen | 94,3% 5) | 94,7% | 97,5% | n.n.b. 6) | 95% | |||
- Percentage treinen komt maximaal binnen 300 seconden | 97,3% | 97,7% | 97,8% | n.n.b. 6) | 99% | |||
- Percentage van de bussen dat te vroeg vertrekt van knooppunten (stations en hubs) | 2,3% | 3,9% | n.n.b. | 0% | ||||
- Percentage van de bussen dat maximaal binnen 180 seconden | 84,9% | 87,9% | n.n.b. | 100% | ||||
Hubs: | ||||||||
- Percentage dat voldoet aan de kwaliteit die is opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit | 25% | 45% | n.n.b. | 100% | ||||
- Percentage Groninger hubs waarop deelmobiliteit wordt aangeboden | 22% | 22% | n.n.b. | 30% | ||||
- Waardering hubs door gebruikers (rapportcijfers) 7) | n.v.t.7) | 6,5 | n.v.t.7) | n.v.t. | 7,0 |
NB. Bovenstaande indicatoren worden jaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Bron: OV-klantenbarometer. Normaliter komen in april/mei van het opvolgende jaar de resultaten van het klantenbarometer onderzoek beschikbaar.
- Vanaf 2025 rapporteren we over de reizigersgroei in het HOV en OV in het geheel door de reizigerskilometers van trein en bus bij elkaar op te tellen. In het Programma Mobiliteit staat nog dat we reizigerskilometers trein optellen bij passagiers in de bus. Dit is bij nader inzicht niet een logische werkwijze. Het streven om de waardes zoals in 2019 te behalen, blijft staan. Dit is voor trein 247,5 miljoen km en voor bus HOV 175,32 miljoen km en voor bus in totaal 295,4 miljoen km. In totaal waren de reizigerskilometers HOV in 2019 daarmee 422,82 miljoen km en de reizigerskilometers in het OV als geheel 542,9 miljoen km. Hierbij merken we op dat voor 2019 de uitsplitsing van reizigerskilometers HOV en overig OV in de bus is geëxtrapoleerd op basis van de verhoudingen tussen die twee types OV uit de jaren erna.
- Het streefcijfer van 247,5 miljoen km is inclusief het Friese deel van het traject Groningen-Leeuwarden. In de realisatiewaarden voor 2022 en 2023 is dit deel per abuis niet meegenomen. Vanaf 2024 nemen we dit wel weer mee.
- De cijfers voor reizigersgroei OV zijn in 2023 op een nieuwe wijze tot stand gekomen. Dit heeft in de systemen ook invloed op voorgaande jaren en daarom zijn de cijfers voor 2019 aangepast. We kunnen zien dat de reizigers in het OV weer langzaam richting de aantallen gaan van pre-corona.
- De concessie stelt dat de punctualiteitscijfers gecorrigeerd dienen te worden voor vertragingen die niet aan Arriva verwijtbaar zijn. In de hier opgenomen cijfers heeft deze correctie nog niet plaatsgevonden.
- In de zomer van 2025 vindt een grootschalige aanpassing van de dienstregeling plaats. De door uw Staten gewenste doorkoppeling van treinverbindingen wordt dan gerealiseerd. Dit levert voor de reizigers het voordeel op dat er meer rechtstreeks treindiensten ontstaan waardoor reizigers minder vaak hoeven over te stappen. Er zit echter ook een negatieve consequentie aan de doorkoppeling dat vertragingen op de ene treinverbinding worden doorgegeven aan de andere treinverbinding. Op alle treinverbindingen zijn enkelsporige baanvakken waardoor vertragingen moeilijk kunnen worden ingelopen. Daarom verwachten wij dat de doorkoppeling negatieve consequenties zal hebben op de aankomstpunctualiteit en eventuele gedeeltelijke rituitval omdat treinen genoodzaakt zijn om eerder te keren dan op basis van de dienstregeling de bedoeling is. Zeker in de beginperiode is dit wennen voor zowel ProRail, Arriva als ook de reiziger. Wij hebben samen met ProRail, Arriva en de provincie Fryslân een werkgroep ingesteld die zowel vooraf, tijdens als na de doorkoppeling nauw met elkaar in overleg is om de eventuele overlast voor de reizigers te minimaliseren. Ook de koppeling aan het Duitse spoornetwerk, met een zeer lage punctualiteit, in Leer zal een negatief effect hebben op de te behalen punctualiteit. De genoemde werkgroep zal gedurende een jaar na de doorkoppeling evalueren wat met maximale inzet van genoemde partijen een realistische nieuwe KPI voor de punctualiteit kan worden.
- De waardering voor de hubs wordt tweejaarlijks uitgevraagd, dat wordt voor het eerst in 2024 gedaan. De streefwaarde 7,0 geldt daarmee voor 2026 in plaats van 2025 zoals in de Begroting 2024 staat.
Prioriteiten
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
N.v.t. |
Regulier
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| + 200 (L) | |
|
| |
|
| |
| ||
| ||
| - 20.348 (L) | |
| ||
| - 5.354 (L) | |
|
| |
|
| |
| + 746 (L) | |
| - 13 (L) | |
|
| - 1.476 (L) |
|
| + 91 (L) |
|
| + 12.450 (L) |
|
| + 29 (L) |
Bijdrage Verbonden partij OV-bureau Groningen-Drenthe aan beleidsdoel
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
|
|
Beleidsdoel Actieve mobiliteit
Beleidsdoel Actieve mobiliteit |
---|
Meer mensen op de fiets, om daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid van onze provincie, aan duurzaamheid en aan de gezondheid van onze inwoners; daarnaast een afname van het aantal (ernstige) ongevallen met betrokkenheid van fietsers
Indicatoren | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Stijging van het fietsgebruik1) | 2,97 | 3,04 | n.n.b. | n.n.b. | 18% | |||
Tevredenheid fietsers | 7,4 | n.v.t. | 7,5 | n.v.t. | 7,5 | |||
Aantal slachtoffers onder fietsers terugbrengen naar nul in 2050 | 355 | 374 | 396 | n.n.b. | 25% | |||
Tevredenheid van fietsers over het routenetwerk van recreatieve fietsverbindingen in de provincie 3) | 8,0 | n.v.t. | 7,9 | n.v.t. | n.v.t. | |||
Waardering van gebruikers voor de fietsvoorzieningen bij OV-punten2) | 6,8 | n.v.t. | 6,8 | n.v.t. | 7,5 | |||
Waardering van het wandelknoopuntennetwerk | n.v.t. | n.v.t. | n.n.b. | 7,9 | ||||
Lengte van het wandelknooppuntennetwerk | 3011 km | 3011 km | 3011 km | n.n.b. | 2% extra km | |||
Knelpunten in openingstijden en bediening van onze vaarwegen verminderen6) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | geen |
- Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd. Bron is landelijke ODIN-data, uitgedrukt in fietskilometers per persoon per dag. Doelstelling is in lijn met de landelijke doelstelling van Tour de Force: 20% meer fietskilometers in 2027 ten opzichte van 2017.
- Deze indicator wordt tweejaarlijks gemeten en gerapporteerd door middel van een fietsenquête onder inwoners. NB. Realisatie 2022 is bij beide indicatoren gecorrigeerd omdat de foutieve data waren geraadpleegd: resp. van 7,3 naar 7,4 en van 6,7 naar 6,8.
- De invulling van deze indicator is gewijzigd ten opzichte van het Programma Mobiliteit; het doel is hetzelfde, maar de manier van meten is aangepast. Oorspronkelijk werd de kwaliteit van het routenetwerk van recreatieve fietsverbindingen gemonitord door middel van een tweejaarlijks onderzoek van het Landelijk Fietsplatform (Kwaliteitsmonitor fietsregio's). Gelet op een gewijzigde onderzoeksmethode in 2022 (met een trendbreuk als gevolg) en onzekerheid over de continuïteit van het onderzoek, wordt vanaf 2024 uitgegaan van het rapportcijfer dat inwoners van onze provincie het fietsknooppuntennetwerk geven. Dit rapportcijfer meten we door middel van de fietsenquête die we als provincie zelf tweejaarlijks uitvoeren.
- Deze indicator wordt vierjaarlijks gemeten en gerapporteerd door het Routebureau Groningen.
- Deze informatie kan jaarlijks worden opgevraagd bij het Routebureau Groningen.
- De vaarwegennota wordt nog vastgesteld, en daarna vindt de uitvoering van beleid plaats. Dit is nog niet gereed in 2025, waardoor er voor 2025 geen streefwaarden opgenomen kunnen worden.
P rioriteiten
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
N.v.t. |
Regulier
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
Fietsstimulering:
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
Fietsnetwerk:
|
| |
|
| |
Verkeersveiligheid:
|
| |
Ketenmobiliteit:
|
| |
Samenwerking:
|
| |
|
| |
Monitoring:
|
| |
Loopagenda:
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| + 290 (L) |
|
| - 9 (L) |
|
| + 70 (L) |
|
| - 30 (L) |
|
| - 34 (L) |
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
N.v.t. |
Beleidsdoel Goederenvervoer en logistiek
Beleidsdoel Goederenvervoer en logistiek |
---|
In samenwerking met logistieke partners versterken, verslimmen, vergroenen en verduurzamen van logistieke netwerken
Indicatoren | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Aandeel wegtransport in totaal goederenvervoer | n.n.b. | -5% | ||||||
Aandeel beroepsvaart in totaal goederenvervoer | n.n.b. | +5% | ||||||
Aandeel spoorvervoer in totaal goederenvervoer | n.n.b. | geen | ||||||
Zero-emissie goederenstromen over de weg | n.n.b. | binnenstad | ||||||
Aantal OV-hubs die tevens een belangrijke logistieke functie hebben | n.n.b. | 2 | ||||||
Aantal openbare laadlocaties voor goederenvervoer | n.n.b. | p.m. |
N.B. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
P rioriteiten
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
N.v.t. |
Regulier
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
|
| |
| ||
|
| |
|
We onderzoeken we mogelijkheden van watergebonden locaties voor de bouwlogistiek, mogelijk in combinatie met walstroom. | |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
|
| |
|
| |
|
Ook werken we intensief samen met Hive.Mobility in het organiseren van bijeenkomsten. | |
|
| |
| ||
|
| |
|
| |
|
|
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
N.v.t. |
Beleidsdoel Infrastructuur
Beleidsdoel Infrastructuur |
---|
Een goed functionerend wegennet, vaarwegennet en fietsnetwerk van voldoende kwaliteit, in samenhang met de ruimtelijke en maatschappelijke opgaven
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Percentage weglengte kernwegennet (provinciale wegen en fietspaden) dat voldoet aan onze kwaliteitseisen | 15% | |||||||
Percentage lengte kernvaarwegennet dat voldoet aan eisen vaarwegklasse1) | ||||||||
De onderhoudsachterstand van de wegen bedraagt niet meer dan de landelijke norm van 7-9%2) | 8% | 8% | 8% | 7-9% | ||||
CO2-neutrale en circulaire infrastructuur3) | ||||||||
Aantal wegvakken/kruispunten op provinciale wegen waar bus vertraging oploopt | 0 | |||||||
Gebruik doorfietsroutes: | +28% | +29% | +20% | |||||
Gebruik regionale hoofdfietsroutes: | +10% |
N.B. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd, tenzij anders aangegeven.
- De vaarwegennota wordt nog vastgesteld, en daarna vindt de uitvoering van beleid plaats. Dit is nog niet gereed in 2025 waardoor er voor 2025 geen streefwaarden kunnen worden opgenomen. Streefwaarde voor 2030 is 30%.
- Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Zie gedetailleerde uitwerking routekaart groene infrastructuur (Uitvoeringsprogramma Mobiliteit).
- De invulling van deze indicator is gewijzigd ten opzichte van het Programma Mobiliteit; het doel is hetzelfde, maar de manier van meten is aangepast. Voor de doorfietsroutes en regionale hoofdfietsroutes vergelijken we het aantal fietsers in het jaar voordat het eerste begin van de betreffende fietsroute is gerealiseerd met jaar waarvan de laatste fietsteldata beschikbaar is na realisatie van de fietsroute. Het verschil drukken we per doorfietsroute procentueel uit, waarna we het gemiddelde van deze procentuele toenames als indicator van de toename in het fietsgebruik hanteren. Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en verantwoord.
Prioriteiten
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
N.v.t. |
Regulier
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
Fiets: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| - 82 (L) | |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
Overige infrastructuur: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| + 1.070 (L) | |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
(Groot) onderhoud | ||
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
| ||
| ||
|
| |
| - 75 (L) | |
|
| |
|
| |
Vaarwegen en waterrecreatie | ||
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| + 100 (L) + 19 (L) |
|
| + 3.829 (L) |
|
| + 8.168 (L) |
|
| + 2.250 (L) |
|
| + 45 (L) |
|
| + 26 (L) |
|
| - 6 (L) |
|
| - 100 (L) |
|
| + 13 (L) |
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
N.v.t. |
Beleidsdoel Slimme en groene mobiliteit
Beleidsdoel Slimme en groene mobiliteit |
---|
Het verduurzamen en slimmer maken van mobiliteit en infrastructuur
Indicatoren | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Aandeel zero-emissie voertuigen in de vloot treinen en bussen van onze OV-concessies: | 100% | 100% | n.n.b. | 100% | ||||
- Bus1) | 50% | 158 ZE-bussen | n.n.b. | |||||
- Trein | n.v.t. | n.n.b. | bouw | |||||
Instroom autonome voertuigen in publieke mobiliteit | 100%: | n.n.b. | Één pilot | |||||
Tevredenheid over beschikbaarheid openbare laadinfrastructuur | n.v.t. | n.n.b. | minstens | |||||
Aandeel zero-emissie eigen provinciaal wagenpark | 100%: | n.n.b. | 80% van de lichte |
N.B. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- De eerste achtpersoonsbus op waterstof is niet mogelijk binnen de gestelde gewichtsklasse. Daarom is een zespersoonsbus aangeschaft. Met aanschaf van de zero-emissiebussen (ZE) zorgen we ervoor dat eind 2026 95% van de huidige busvloot zero-emissie is.
- In 2025 worden de eerste waterstoftreinen nog niet gebouwd, omdat uit de aanbesteding hiervoor geen aanbod van één van de treinfabrikanten is gekomen. We verkennen nu verschillende mogelijkheden om toe te werken naar zero-emissietreinen, waarbij het leasen van een aantal treinen een optie kan zijn. Ons doel blijft inzet op zero emissie treinen.
- In 2025 kunnen er nog geen treinen voorzien van ATO worden opgenomen in de dienstregeling omdat de nieuwe treinen die hiervoor geschikt zijn, nog niet beschikbaar zijn. Omdat de aanbesteding voor de eerste vier waterstoftreinen gestopt kunnen deze ook niet met ATO uitgerust worden. Wel test er al een tijd een NS-trein met ATO op het opstelterrein De Vork.
Prioriteiten
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
N.v.t. |
Regulier
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
Duurzame mobiliteit en infrastructuur: | ||
|
| |
| + 166 (L) | |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
Hive Mobility en Human Capital Agenda | ||
|
| |
|
| |
|
| |
Fieldlabs autonoom vervoer | ||
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| - 82 (L) |
|
| - 80 (L) |
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
N.v.t. |
Beleidsdoel Verkeersveiligheid
Beleidsdoel Verkeersveiligheid |
---|
Het verbeteren van de verkeersveiligheid in de provincie Groningen met als doel in 2050 nul verkeersslachtoffers
Indicatoren | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Minder verkeersslachtoffers t.o.v. 2019 (voorkomen van ongevallen met letsel)1) | 20 999 gewon-den | 32 1067 gewon-den2) | 23 1117 | n.n.b. | ||||
Percentage wegen zoveel mogelijk ingericht volgens richtlijnen Duurzaam Veilig1) | n.n.b. | |||||||
Deelname verkeerseducatie-activiteiten programma Gedragsbeïnvloeding/ Verkeerswijzer Groningen3) | n.n.b. | 100.000 | ||||||
Vermindering verkeersovertredingen1) | n.n.b. |
N.B. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Voor deze indicatoren geldt dat het effect van de maatregelen op langere termijn verwacht wordt. Er kunnen daarom voor de komende jaren geen streefwaarden aangegeven worden. Wel wordt verantwoord wat de voortgang is.
- Het aantal gewonden is een voorlopig cijfer.
- Het streefcijfer voor 2025 is bij de Begroting 2025 verhoogd van 80.000 naar 100.000 deelnemers omdat we meer inzet plegen in middelen en menskracht. Verantwoording over de sub-indicatoren Verkeerseducatie is onder prestaties opgenomen.
Prioriteiten
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
N.v.t. |
Regulier
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| + 250 (L) | |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
| ||
|
| |
|
| |
| ||
|
| |
| ||
|
| |
| ||
|
| |
| ||
|
| |
| ||
|
| |
| ||
|
| |
| ||
|
| |
|
| + 306 (L) |
|
| + 52 (L) |
|
| + 61 (L) |
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voortgang | Begrotings-wijziging |
---|---|---|
N.v.t. |